המקל והגזר - המחקר שחושף את הבעייתיות בתחבורה החכמה ומציע פתרונות לייעולה

במסגרת המחקר פותחה מודל הדמייה חדשני למטרופולין תל-אביב ולירושלים, המבוססת על מיליוני ישויות וירטואליות. המודל מדמה תנועה יומית בחייהם של מיליוני אנשים וזאת בכדי לחזות את העתיד התחבורתי במטרופולינים.

המקל והגזר - המחקר שחושף את הבעייתיות בתחבורה החכמה ומציע פתרונות לייעולה

מתכננים, קובעי מדיניות ומדענים מאמינים שהתחבורה השיתופית האוטונומית עשויה לפתור את כל בעיות התחבורה, אך המחקר של הדוקטורנט גולן בן-דור בהנחיית פרופ' בננסון, ד"ר אלכסיי אוגלנקו מהחוג לגאוגרפיה וסביבת האדם ופרופ' ערן בן-אליא מהמחלקה לגאוגרפיה באונ' בן-גוריון מנפץ את כל התחזיות. הרכב האוטונומי יהיה לכל היותר כלי תחבורה משלים בעתיד ולא יחליף את כלל האמצעים הקיימים כיום, בפרט לא את התחבורה הציבורית והסעת ההמונים.

 

במסגרת המחקר פותח, כויל ואומת מודל הדמייה חדשני לירושלים ולתל אביב עם כלל המרכיבים העירוניים – כבישים, אמצעי תחבורה, אוכלוסייה, פעילות, ושימושי קרקע. אחת המסקנות הבולטות שנמצאו במחקר, גם בתל אביב וגם בירושלים, היא שהשימוש בתחבורה השיתופית נמוך מדי, מכיוון שלא ניתן, באופן מיטבי, להסיע בממוצע יותר משני אנשים בו־זמנית — גם בזמני שיא הביקוש.

 

החוקרים מצאו שכדי לעודד אנשים לעבור לאמצעים שיתופיים ולתחבורה ציבורית יש לתת "גזרים" – כמו תחבורה שיתופית, אך מצד שני יש לאיים ב"מקלות" כגון הטלת אגרות גודש (מחירי דרך) והעלאת מחירי חנייה.

 

מאמר מדעי על מחקר זה נכתב בימים אלה ולאחרונה התראיין הדוקטורנט גולן בן-דור בהקשר הנ"ל בנוגע להשלכות הרכבים האוטונומיים במהדורה המרכזית בחדשות 13 "חוסך זמן, פקקים - וכאבי ראש".

 

 כתבה על המחקר הופיעה גם בעיתון " דה מרקר" של הארץ "כמו אוטובוס, רק ריק ולא זז: המחקר שחושף את חוסר היעילות של התחבורה החכמה".

 

אוניברסיטת תל אביב עושה כל מאמץ לכבד זכויות יוצרים. אם בבעלותך זכויות יוצרים בתכנים שנמצאים פה ו/או השימוש
שנעשה בתכנים אלה לדעתך מפר זכויות, נא לפנות בהקדם לכתובת שכאן >>